MÉS DE TRES-CENTS JOVES CIENTÍFICS A L’EXPERIMENTA 2022 DE L’IES MANACOR
DURANT TRES DIES ELS ALUMNES ES CONVERTEIXEN EN PROFESSORS PER A MÉS DE DOS MIL VISITANTSDurant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, després d’un any de aturada obligada per la pandèmia provocada per la covid-19, en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Aquest any s’ha celebrat la quinzena edició. Des del dia 30 de març fins el 1 d’abril, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris, tallers i aules en les assignatures de física i química, biologia i geologia, tecnologia, matemàtiques, filosofia i els alumnes de l’aula UECCO. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.
Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Vilafranca i Sa Coma i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.
Les propostes han estat molt variades:
![pendols](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/pendols-300x200.jpg)
Des del departament de Física i Química s’han pogut observar el funcionament de diverses corbes cicloides (la corba braquistòcrona i la tautòcrona); s’ha experimentat amb gasos i amb un indicador de pH casolà, s’ha vist un rellotge de iode simulant un rellotge d’arena. Per altra part, s’han fet un seguit de reaccions de combustió que provoquen espurnes; també una pràctica en la qual s’han observat una sèrie de fenòmens òptics. També s’ha vist un ball de pèndols construïts amb botelles de plàstic plenes d’arena i per acabar, s’ha construït un tub de Rubens amb el qual s’ha aconseguit un ball de flamarades.
![biologia 2](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/biologia-2-300x200.jpg)
Des del departament de Biologia i Geologia enguany el fil conductor ha la nutrició i la salut. Concretament s’ha pogut visitar una exposició cedida per l’ONG Sobirania alimentària, s’ha pogut comprovar el llindar del gust dolç i el ferro que contenen els cereals amb l’ús d’imants. També s’ha vist les diferències de concentració de vitamina C que tenen diferents aliments i la deshonestitat d’alguns fabricants a partir de la determinació de midó. Per concloure s’ha aïllat l’ADN del plàtan i s’ha verificat l’estat de salut dels visitants a partir de diferents proves: tensió arterial, pes, quantitat de greix així com l’IMC.
![tecnologia](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/tecnologia-300x200.jpg)
Els professors del departament d’Orientació han preparat diversos projectes relacionats la construcció de diferents maquetes: mecanismes de transmissió circular, ascensor amb un avisador de leds a l’arribada, un elevador de pistons i una oruga mecànica.
L’alumnat de Filosofia ha treballat sobre la qüestió: què és real? Una part de l’alumnat ha recollit informació sobre diversos temes amb els quals es demostra la dificultat de distingir actualment què és real i què ficció (llegendes urbanes, personatges morts que la gent creu que continúen vius, conspiracions, criptozoologia). L’altra part ha treballat el tema de les il·lusions òptiques i les figures impossibles, demostrant la dificultat de saber en algunes ocasions què estam percebent exactament.
![matemàtiques](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/matemàtiques-300x200.jpg)
El departament de Matemàtiques ha preparat un experiment de trencaclosques. Però no en els tradicionals de reconstruir figures a partir de peces separades. Els visitants han vist, pensat i manipulat trencaclosques poc comuns: ordenar edificis dins una barriada, col.locar bombons dins la seva capsa, veure la cara amagada d’una figura, o resoldre un puzzle humà.
![aula uecco](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/aula-uecco-300x200.jpg)
L’alumnat de l’aula UEECO presenta “el diable de Descartes” per explicar el principi de Pascal que estableix que la pressió que es fa a un líquid incompressible, que es troba en un recipient en equilibri, es transmet en totes les direccions i a tots els punts del líquid.
Per altra part, en aquesta dotzena edició s’ha pogut disposar com cada any del suport econòmic que ha proporcionat l’APIMA del Centre.
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/vitamina-C-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/tecnologia-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/rellotge-de-iode-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/pendols-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/optica-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/matemàtiques-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/haribbo-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/gasos-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/biologia-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/biologia-2-1.jpg)
![](https://www.iesmanacor.cat/wp-content/uploads/2022/04/aula-uecco-1.jpg)