Search
Close this search box.

Experimenta 2025 (II)

Estam molt contents de la rebuda de la nostra fira científica en aquesta edició 2025. La participació de l’alumnat i el professorat en l’elaboració dels tallers va revolucionar el centre durant dos dies i alumnes, famílies i visitants van poder gaudir de la ciència, experimentant-la directament. Us deixam un recull d’imatges de la fira, la nota de premsa on en podeu conèixer més detalls i un recull d’articles que n’han parlat. Gràcies a tothom!

https://manacormanacor.com/art/34804/la-ciencia-a-labast-de-tots-els-publics-a-lexperimenta-2025-de-lies-manacor
https://www.manacornoticias.com/comunicat.php?id=32674
https://www.centpercent.cat/lexperimenta-2025-aplega-mes-de-2000-persones-a-lies-manacor/

LA CIÈNCIA A L’ABAST DE TOTS ELS PÚBLICS A L’EXPERIMENTA 2025 DE L’IES MANACOR
Durant dos dies l’IES Manacor s’ha convertit, un any més, en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Aquest any s’ha celebrat la divuitena edició, hem arribat a la majoria d’edat. Els dies 25 i 26 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris, tallers i aules en les assignatures de física i química, biologia i geologia, tecnologia, matemàtiques, filosofia i expressió artística i moviments culturals artístics. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt d’experiments interessants, curiosos i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.
Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Sant Llorenç, Montuïri, l’IES Santa Maria i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.
Les propostes han estat molt variades:
Des del departament de física i química s’han fet quatre experiments amb monedes: determinar quines són magnètiques, la construcció d’una pila, veure com es poden netejar i la conversió d’una moneda de coure en plata i aquesta en or. Seguidament, s’ha practicat amb les densitats dels ous i dels glaçons per continuar amb dos experiments de canvis de color, un relacionat amb les antocianines i l’altre amb un indicador redox. Per altra part, s’ha vist com es pot escriure davall l’aigua i com fabricar un coet a propulsió. Amb dues pràctiques s’ha vist com el so es veu obtenint les figures de Chladni i fent vibrar un làser. A continuació s’han realitzat experiències relacionades amb la gravetat: carreres de llaunes, la cadena de Newton i l’èmbol que puja. Per acabar, s’ha aprofundit una mica en els misteris del magnetisme construint un tren magnètic.
Des del departament de biologia i geologia enguany el fil conductor ha estat l’aigua.
S’ha preparat un sistema de depuració d’aigua senzill en què s’ha mostrat com amb materials fàcils d’aconseguir es pot fer una depuració d’aigua i un experiment en què s’ha explicat la circulació d’aigua freda i calenta.
A més, s’ha comptat amb una paradeta d’observació al microscopi d’éssers vius com protozous, algues i puces d’aigua a mostres d’aigua dolça i a una s’ha vist l’artèmia salina, un crustaci capaç de viure a unes concentracions de sal d’unes nou vegades superior a la de l’aigua de la mar. Per altra banda, hi ha hagut un estand amb meduses, un punt per explicar la importància de la posidònia a través d’un joc i experiments en què s’han connectat les propietats de l’aigua i fenòmens en els éssers vius. Finalment, s’ha disposat d’una sèrie de rèptils aportats per la família d’un alumne del nostre centre.
Des del departament de matemàtiques s’han proposat dues activitats. La primera ha consistit en un puzle lògic (caos pirata) a gran escala on els alumnes poden interactuar. La segona era el “mind”, un joc que treballa la intuïció i saber com pensen els altres. Ambdues, activitats per fomentar el pensament racional i la socialització.
Des del departament d’orientació en l’assignatura d’àmbit pràctic i tecnològic els alumnes han presentat sis projectes on s’han treballat diferents continguts pràctics d’electricitat, electrònica, mecànica i fusta: un elevador hidràulic, un carrusel de fira, un tanc, una nòria de fira, un pont i una porta guillotina.
Des del departament de plàstica s’ha fet una taula periòdica de l’art, incidint en aconseguir un equilibri de dones i homes artistes. Amb la taula periòdica s’ha volgut reivindicar el paper de les dones artistes en el món de l’art sobre una de les icones de la ciència, la taula periòdica.
Des del departament de filosofia l’alumnat d’Introducció a la Filosofia de tercer d’ESO ha treballat i reflexionat durant el segon trimestre sobre el problema de la realitat i la veritat. Com a resultat, han fet diversos treballs sobre el tema, ja sigui sobre il·lusions òptiques i objectes impossibles, o sobre la confusió en el món actual entre què és vertader i el que és fals (llegendes urbanes, conspiracions, fake news, etc.).