Un dels projectes més identificatius del centre és la pel.lícula anual que es fa a través del projecte Lights, Camera, Action.
És un projecte complex, de llarga durada, en el qual hi participen directament els alumnes de 1r d’ESO i indirectament altres grups d’alumnes, segons el curs i segons les exigències del guió.
La idea és que els alumnes, de manera lúdica, activament o a través de l’observació i escolta aprenguin anglès. Es treballen sobretot les habilitats de comprensió lectora, comprensió oral i la parla.
El fet de participar en el rodatge d’un musical, diverteix i motiva als alumnes, els quals adquireixen ‘per defecte’ unes destreses personals pròpies de persones obertes i amb empenta, independents i entusiastes.
Aquesta experiència engrescadora ajuda als alumnes a pujar la seva autoestima i a que perdin la por a parlar i actuar en públic. Es treballa com un repte, però sempre es fa feina des d’un lloc emocional on cada un dels implicats s’hi sent còmode i feliç.
Cada alumne, cada persona que participa en aquesta aventura, aporta el millor d’ella mateixa per construir una experiència en equip que recordaran, amb estima, tota la vida.
Com es desenvolupa aquest projecte?
Al juny, quan els alumnes fan la matrícula de 1r d’ESO poden escollir a quin dels dos projectes de centre volen participar:
- Experimenta
- Lights, Camera, Action
(Aquesta elecció els suposa tenir aquesta assignatura durant una hora setmanal al llarg de l’any.)
Els alumnes trien quina assignatura d’aquestes dues volen fer, per tant, la participació és voluntària. Amb els alumnes que la trien es fa dos grups.
Així, durant tot el curs acadèmic es va construint el que serà el producte final: la pel.lícula.
Per arribar-hi, anam fent passes (steps), les quals explicam, amb detall, a continuació.
STEP 1. The script – el guió
Durant els mes de setembre i part d’octubre les professores fan feina en l’elaboració del guió de la pel.lícula seleccionada. Sol ser un musical, el qual s’adapta amb rigor i professionalitat per tal de complir amb els estàndards d’aprenentatge als quals els alumnes han d’arribar. Es marca un guió factible, real i ‘fet a mida’ pel grup d’alumnes de cada any.
Durant aquests mesos, a classe, els alumnes fan activitats relacionades amb el cinema, la interpretació, les emocions i els jocs. Bàsicament aprenen conceptes i valors que els seran molt útils a l’hora d’entendre el projecte i el que s’espera d’ells.
STEP 2. The auditions -el càsting
Durant el mesos d’octubre i novembre es desenvolupa una de les parts més emocionants i alhora delicades del projecte, el càsting d’actors i actrius, que s’ha de fer amb la transparència i rigurositat que els alumnes mereixen.
Per tal de dur a terme aquest procés de la manera més objectiva possible, es fa feina en equip i el jurat està format per un grup de persones variopintes, que poden donar diferents opinions basades en diferents criteris en els quals es basen per fer la selecció dels diferents papers.
Els membres del jurat són persones voluntàries de la comunitat educativa de l’IES Manacor, les quals són convidades a participar. S’escolta l’opinió de cada una d’elles, les quals valoren un o més dels aspectes a tenir en compte, que es detallen més avall. Hi sol haver tres o més proves durant el procés de selecció i cada vegada es tenen en compte diferents aspectes o possibilitats de personatges.
Els alumnes es preparen per les diferents proves, que poden ser a nivell individual, en parelles o en equips.
Els membres del jurat són els següents:
- Alumnes del primer curs del Batxillerat Internacional
- Membres del departament de Llengües estrangeres o d’altres departaments.
- L’auxiliar de conversa de l’IES Manacor
- Les professores de l’assignatura
- Els mateixos alumnes de 1r d’ESO
En aquest procés tan complex, de cada candidat es tenen en compte els següents criteris:
- la capacitat lingüística
- la memòria coreogràfica i l’expressió corporal
- les dots interpretatives
- la resiliència i adaptabilitat a les situacions
- la voluntat i la motivació de cada alumne
A la vegada que es tenen en compte tots els criteris anteriors, també es cuida la part emocional de cada un dels participants. El respecte, la consideració individual i l’autoestima de cada candidat passen a ser essencials en aquest apartat de selecció.
Després de cada prova, els membres del jurat posen en comú i duen a debat les seves consideracions i es fan llistes provisionals de selecció.
Una vegada acabat el procés, són els mateixos alumnes de primer d’ESO els que tenen la darrera paraula. Es voten entre sí i expressen el seus desitjos. En base a la llista dels membres del jurat i a les decisions pròpies dels mateixos alumnes, el jurat pren la decisió final.
STEP 3. The shootings -les gravacions
Una vegada que els alumnes saben quin rol tendran dins l’elaboració del projecte, ens ficam de cap dins la feina de producció i gravació.
Es decideixen els diferents llocs i dies de gravació. Cada ‘shooting’ dura com a mínim un matí sencer i cada any, com a mínim una vegada, es fa un rodatge de dos o tres dies, el qual els alumnes esperen amb devoció. El fet de gravar dos o més dies implica l’estància a un alberg o hotel amb la resta de companys d’equip i, almenys en una ocasió, la resta de companys de primer d’ESO, els quals participen en el projecte i aporten el seu granet d’arena.
Passar dos o tres dies fent feina junts i en equip fa que no només es treballin els objectius purament pedagògics, sinó també els valors de convivència i coneixement personal tan importants dins la vida dels adolescents.
Durant els mesos de desembre a maig es fan les diferents gravacions i els alumnes combinen feines relacionades amb el rodatge o activitats lúdiques de suport interpretatiu.
Per tal de preparar-se bé per la gravació de les diferents seqüències, els alumnes tenen l’ajuda, totalment voluntària, dels alumnes del Batxillerat Internacional, els quals els donen suport lingüístic i assessorament d’imatge o coreogràfic. A vegades, es pot comptar amb l’ajuda, també voluntària, d’alumnes d’altres cursos, que pel seu coneixement poden donar ajuda puntual, fer una master class o fins i tot, participar en el rodatge.
Cada una de les seqüències té la seva complexitat, ja sigui pel nombre d’actors o actrius implicats, per la llargària del diàleg, per l’aspecte musical i coreogràfic, etc. Per això, cada escena ha d’estar ben ‘rovegada’ i produïda, i tots els aspectes s’han d’haver tengut en consideració. Són mesos de molta feina, dedicació, implicació i responsabilitat, ja que cada una de les persones que participa en l’elaboració de la pel.lícula té un paper molt important en la cadena d’aconteixements.
STEP 4. The edition -l’edició
Les diferents filmacions generen les imatges que es duran a edició per part de la directora del projecte. Aquesta edició duran des del moment en què es comença a gravar, al mes de desembre, fins que s’acaben de filmar totes les seqüències, al mes de maig-juny.
Al juny s’edita el tràiler i es publica a la web.
STEP 5. The Prémiére- l’estrena
Al mes de juny, quan l’auditori de Manacor té disponibilitat, es fa la tan esperada estrena de la pel.lícula. Els actors i actrius i tota la gent que, d’una manera o l’altra, ha participat en aquest projecte, ve amb il.lusió a gaudir d’aquest producte final, a mostrar-lo amb orgull i satisfacció per una feina ben feta que passarà a formar part de les seves millors memòries.
Footloose. Curs 2021/2022
Trailer Footlose. Curs 2021/2022
Camp Rock. Curs 2021/2022
Teen Beach Movie. Curs 2019/2020
Sister Act. Curs 2018/2019
High School Musica. Curs 2017/2018
Matilda Curs 2016/2017
Mamma Mia. Curs 2015/2016
Romeo i Julieta. Curs 2014/2015
Grease. Curs 2013/2014
Modern Fayry Tales. Curs 2012/13