Premiats pel seu TRB

Neus Díaz i Joan Albert Garau de l’IES Manacor premiats pel seu treball de recerca de batxillerat

Els alumnes Neus Díaz i Joan Albert Garau de l’IES Manacor han estat dos dels cinc finalistes del I Premi del Treball de Recerca de Batxillerat relacionat amb la Química, que han convocat el Col·legi Oficial i l’Associació de Químics de les Illes Balears amb la col·laboració del Departament de Química de la UIB.

Entre d’altres finalitats, l’objectiu d’aquest premi és la divulgació dins la nostra societat de les aportacions de la Ciència i de la Tecnologia. Els altres tres finalistes han estat: Xiomara Gaviria Daza de l’IES Ramon Llull (Palma), Paula Krzyzyk Serrano de l’IES Joan Alcover (Palma) i Elena Rojas Martínez de l’IES Son Rullan (Palma).

La investigació que ha fet l’alumna del Batxillerat Internacional Neus Díaz Nadal du per títol “Determinació de la contaminació de l’aigua del Riuet de Porto Cristo mitjançant la demanda química d’oxigen”. Durant el transcurs d’aquesta recerca ha pogut observar que la contaminació no varia durant la tardor, ni en funció de la temperatura de l’aigua, ni en diferents punts de la desembocadura del torrent. Però al mateix temps posa de manifest que el nivell de contaminació és molt elevat, i més tenint en compte que aquest curs d’aigua desemboca en una platja d’ús públic. Aquest treball d’investigació ha obtingut el segon premi.

La recerca de Joan Albert Garau Obrador s’ha centrat en “Quines característiques tenen els aliments que consumim diàriament, com la mel i les taronges?”. En el primer dels aspectes, la investigació ha valorat les diferències entre la mel natural i la processada, arribant a la conclusió després del treball de laboratori que la primera té un percentatge en massa lleugerament major d’àcid glucònic, menor densitat i major quantitat de sucres. Respecte les taronges, les enquestes demostren que tres quartes parts dels consumidors les inclouen en la seva dieta. Comparant les varietats navelate (forana) i canoneta (Sóller) es conclou que contenen la mateixa quantitat de vitamina C (àcid ascòrbic), però la mallorquina té una mica menys de sucres (sacarosa).